Grålumtannlegene Sarpsborg

Tannkjøttbehandling

Trygg og moderne tannklinikk, tilrettelagt for funksjonshemmede, i Borgbygget på Grålum, Vesterheimveien 2.

Man-Tors 8.00 - 15.30Onsdag 8.00 - 17.00Fredag 8.00 - 14.00

Vesterheimveien 2, Sarpsborg, Grålum

Tannkjøttbehandling Grålumtannlegene

Tannkjøttet kan av og til bli hovent, ømt eller blø lettere ved berøring, og dermed ligge mindre stramt inn mot tennene. Den vanligste årsaken er for dårlig tannhygiene, ofte kombinert med røyking og/eller nedsatt immunforsvar som ved for eksempel diabetes.

Gingivitt er betennelse i tannkjøttet (gingiva). Tannkjøttet er rødt og hovent, og kan føles ømt ved berøring. Det blør gjerne lett ved tannpuss/bruk av tanntråd, og ligger mindre stramt inntil tennene. Dårlig renhold over tid vil føre til gingivitt. Gingivitt oppstår oftest mellom tennene og der det ellers er vanskelig å holde rent. Bedre renhold gjør at gingivitt forsvinner og tannkjøttet blir friskt igjen.

Periodontitt (på folkemunne PYREA) er en betennelsessykdom som gjør at kjevebeinet rundt tennene brytes ned. Ubehandlet vil sykdommen føre til at tennene løsner og må fjernes. Den vanligste årsaken er for dårlig tannhygiene, ofte kombinert med røyking og/eller nedsatt immunforsvar som ved for eksempel diabetes. Bedre tannhygiene og røykestopp er de viktigste momentene pasienten kan påvirke selv. Stress, nedsatt immunforsvar, medikamentbruk og enkelte sykdommer/tilstander er også av betydning for i hvilken grad behandling av tannkjøttsykdom lykkes. Etter folketrygdloven §5-6, kan man få stønad til systematisk behandling (tannsteinsrens) og erstatning for tenner som har gått tapt.

Behandling av tannkjøttsykdom vil først og fremst dreie seg om å lære pasienten hvordan tennene kan holdes rene for bakteriebelegg ved hjelp av tannbørste, og koster/tråd som er egnet til å rengjøre mellomrommene. Deretter er det viktig å få fjernet tannstein fra tannens krone og rot, tannstein må fjernes av tannhelsepersonell. Behandlingen kan kreve flere besøk hos tannlegen. Bakteriebelegg og tannstein dannes hele tiden, og dermed vil det være nødvendig med kontroller og vedlikeholds-rens for å ha kontroll på periodontitt.

Noen ganger kan denne sykdommen, på tross av iherdig innsats fra pasient og tannlege, føre til at tenner går tapt.